The term as well as the profession of Marine Surveyor brings together a very broad set of different professions, so looking for a nautical expert should not be the sole focus of your search.
In fact, it will also be necessary to consider, first and foremost, the expert’s field of work, to ensure that with his or her experience he or she can meet the needs of the appraisal you require.
For example, if we were to appraise a 14-meter sailboat built of fiberglass, it will be less advisable to turn to an appraiser who has obtained the title of “long-distance commander” since he or she will probably be much more experienced in ships or shuttles; for the same reason, to appraise a wooden hull, it will be appropriate, for example, to rely on someone who works in the field on a daily basis.
Personally, following precisely the example just given, when I am faced with a request to appraise a wooden boat, I have a shipwright join me.
In short, a good professional in my opinion cannot disregard possible teamwork if his or her skills are limited in some areas. The same can be said for mechanical or plant engineering if highly elaborate.
The title of shipwright can indeed be obtained in various ways and with various degrees.
However, it is absolutely advisable to go beyond the title, and assess the seriousness and competence not only in general, but especially in what concerns the boat to be surveyed.
Se ad esempio dovessimo periziare una barca a vela di 14 metri costruita in vetroresina sarà meno consigliabile rivolgersi ad un perito che abbia ottenuto il titolo come “comandate di lungo corso” visto che probabilmente sarà molto più esperto di navi o navette; per lo stesso motivo, per periziare uno scafo in legno, sarà opportuno ad esempio affidarsi a chi nel settore ci lavora quotidianamente.
Personalmente, seguendo proprio l’esempio appena fatto, quando mi trovo difronte a una richiesta per periziare una barca in legno, mi faccio affiancare da un maestro d’ascia.
Insomma, un bravo professionista secondo me non può prescindere dall’eventuale lavoro in team qualora le sue competenze siano limitate in alcuni ambiti. Lo stesso si può dire per la meccanica o per l’impiantistica, se altamente elaborata.
Il titolo di perito navale si può infatti ottenere in vari modi e con vari titoli di studio.
Tuttavia è assolutamente consigliabile andare oltre il titolo, e valutare la serietà e competenza non solo generale, ma soprattutto per ciò che riguarda la barca da periziare.